close



 

Paweł Zakrzewski - Struktury





Wystawa: 8.2 – 8.3.2019

Galeria 81 Stopni
Ul. Kłopotowskiego 38 lok. 5, Warszawa
Czynne: czw-pt 12:00 – 17:00
www.81stopni.pl

Paweł Zakrzewski - Struktury

W XVII wieku w Holandii Antonie Van Leeuwenhoek  udoskonalił konstrukcję mikroskopu, i jako pierwszy człowiek obserwował żywe komórki: plemniki, pierwotniaki, erytrocyty...Od tamtej chwili zmieniło się postrzeganie człowieka, nie jako jednolitego tworu, ale jako tworu złożonego, będącego siedliskiem innych mikroorganizmów. 

Paweł Zakrzewski spogląda na mikrobiologię przez pryzmat własnego ciała, a w swoim malarstwie porusza często wątki autobiograficzne, jak np.: w pracy Moje biodro ma się coraz lepiej, związane z doświadczaniem kruchości i niedoskonałości ludzkiego ciała. Artyście od wielu lat towarzyszy fizyczny ból,  związany z wrodzonymi chorobami, operacjami i nieustannym procesem rehabilitacji, który stanowi kontekst jego twórczości. Powoduje on, że Zakrzewski intensywniej doświadcza własną cielesność oraz  procesy zachodzące wewnątrz organizmu, co bezpośrednio przekłada się na temat i sposób wykonania jego obrazów. Artysta z niemalże dziecięcą ciekawością zagląda w zakamarki ciała, obserwuje system nerwowy i życie na poziomie komórkowym, co odzwierciedla później na płótnie, jak w obrazach Mikro Makro czy Zupa komórkowa, mikrokosmos ludzkiej fizyczności. 

Malarstwo Zakrzewskiego przypomina ilustracje z podręcznika do biologii lub zdjęcia mikroskopowe, lecz nie ma w nim takiej precyzji w odwzorowania detalu. Artysta odmalowuje świat komórek w duchu ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Charakterystyczne są tu szerokie, szybkie pociągnięcia pędzlem oraz rozlewana cienką strugą farba, która przypomina połączenia nerwowe. Ta pozorna niedbałość uzmysławia nam kruchość życia i niedoskonałość ciała. W niektórych pracach artysta wykorzystuje plastikowe odpady, najczęściej nakrętki z butelek PET, co z jednej strony jeszcze bardziej podkreśla tymczasowość materii i jej nietrwały (recyklingowy) charakter.. Z drugiej strony zastosowanie tego asamblażu jest nawiązaniem do obecnego zastosowania w medycynie sztucznych materiałów, takich jak implanty, czy będącego jeszcze w fazie badań jak nanoroboty. 

Pomimo oczywistych skojarzeń tematu i techniki artysty z ulotnością istnienia, prace Pawła Zakrzewskiego są afirmacją życia. Ekspresja i kolor, którymi się posługuje niemal eksplodują z jego obrazów i każą odbiorcy cieszyć się wspaniałością życia, tej pozornie wątłej struktury komórkowej. 

Kuba Janyst 

Paweł Zakrzewski
Student Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na wydziale Grafiki. Absolwent min.: Kulturoznawstawa SWPS w Warszawie, Realizacji Tv na wydziale operatorskim PWSFTViT w Łodzi. Moje prace to przede wszystkim ekspresja nawiązująca do estetyki street -artu, nowego ekspresjonizmu, czy Brut Artu, a także do sztuki kultur pierwotnych. Artystyczne pola moich działań to: malarstwo, film, fotografia i sztuka wideo. 

Wybrane wystawy indywidualne:

Mikrokosmos – Galeria A, Starogard Gdański - 2018
Robaki Transcendentne – Galeria Nieformalna, Warszawa – 2016
Teoria Szumu – Centrum im. Jana Nowaka Jeziorańskiego, Warszawa - 2016
Przekroje wykroje – Galeria Podlaska - Biała Podlaska - 2016
Głowy – Galeria Uległa, Warszawa – 2015

www.pawelzakrzewski.eu 




Imię / nick
Treść komentarza